Digital mediering af undervisning medfører større spredning i læringsniveau: et komparativt casestudium af traditionel face to face-undervisning kontra digitalt medieret undervisning

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

50 Downloads (Pure)

Abstract

Dette projekt er et case-studium udført med to hold på bygningskonstruktøruddannelsen. Projektet er et komparativt studium af to forløb, hhv. traditionel face to face-undervisning (F2F) kontra digitalt medieret undervisning (DMU), der afvikledes parallelt i forårssemesteret 2016.
Case-studiet har ud fra de to undervisningsmetoder undersøgt de studerendes læringsniveau. Undersøgelsen viser, at der ikke samlet set er de store forskelle i læringsniveauet hos de studerende efter forløbene med de to forskellige undervisningsmetoder - dog er spredningen i læringsniveau på DMU-holdet væsentligt større end på F2F-holdet.
De studerende fra hhv. F2F og DMU opleves at søge to forskellige former for vejledning. De studerende fra F2F-forløbet har mange spørgsmål på lavt taksonomisk niveau gennem hele forløbet, hvorimod de studerende fra DMU-forløbet søger vejledning sidst i forløbet med spørgsmål på et højere taksonomisk niveau.
Undersøgelsen viser desuden, at de DMU-studerende er glade for de udleverede video-tutorials, som opleves som en stor hjælp til selvstændige studier.
OriginalsprogDansk
ForlagVIA University College
Antal sider21
StatusUdgivet - 20 jun. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater