Digital portfolio og peer to peer feedback: - skaber transfer og engagerede studerende

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    På Bioanalytikeruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol har vi på ti-ugers modulet ”Molekylærbiologiske og genetiske analyser”, udviklet en digital portfolio som didaktisk redskab. Portfolien er blevet afprøvet på fire forløb, og har været med til at skabe større engagement blandt de studerende og øget transfer mellem teori og praksis. Artiklen tager afsæt i erfaringerne fra udvikling, anvendelse og evaluering af den digitale portfolio og peer to peer feedback.
    Portfolien er digital og tilknyttet Metropols Learning Management System. De studerende uploader individuelt ugentligt deres arbejde tilknyttet ugens fokusområde. En gang om ugen giver de studerende hinanden peerfeedback på ugens arbejde.
    Anvendelsen af portfolien har øget de studerendes kompetencer til at give og anvende peerfeedback. De studerende angiver, at de opnår en høj grad af læring i forbindelse med arbejdet med portfolien, bl.a. fordi de oplever, at det forpligter, at de skal dele portfolien og feedbacken med en medstuderende. Desuden oplever vi som undervisere, at de studerendes faglige niveau er blevet væsentligt forøget blandt de studerende, der aktivt har benyttet portfolien i samspil med feedback.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier (LOM)
    Vol/bind10
    Udgave nummer17
    Antal sider32
    ISSN1903-248X
    DOI
    StatusUdgivet - jul. 2017

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv
    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater