Digital refleksionsportfolio og peer to peer feedback

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

    Abstract

    På Bioanalytikeruddannelsen, Professionshøjskolen Metropol har vi på modulet Molekylærbiologiske og genetiske analyser (M09) udviklet en digital portfolio kombineret med peer to peer feedback som didaktisk redskab. Den digitale portfolio blev indført ud fra et ønske om at øge de studerendes skriftlighed, give mulighed for dybere læring, samt bedre transfer mellem det praktiske laboratoriearbejde og den teoretiske del af studieforløbet (1). Før efteråret 2015 var den pædagogiske og didaktiske udfordring, at de studerendes læring ofte ikke var tilstrækkelig dyb, og de havde vanskeligt ved at anvende færdigheder og kompetencer opnået i laboratoriet i skriftlige besvarelser med et tilstrækkeligt detaljeret fagsprog. Der var ikke tidligere fokus på skriftlighed, men på kollaborativ mundtlig videndeling ved problembaseret læring (2). Dette gjorde, at der ikke var tilstrækkelig alignment mellem aktiviteter i studieforløbet og den skriftlige udprøvning. Således svarede 91% af de studerende i evalueringen af M09 i foråret 2015, før indførelsen af portfolien, at de er helt eller delvist enige i udsagnet: ”Det vil være godt for min læring at arbejde mere med det skriftlige fagsprog.”
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2017
    StatusUdgivet - 2017
    BegivenhedDUN Conference 2017 - Vingsted, Danmark
    Varighed: 30 maj 201731 maj 2017
    http://dun-net.dk/aktiviteter/2017/dun-conference-2017/

    Konference

    KonferenceDUN Conference 2017
    LandDanmark
    ByVingsted
    Periode30/05/1731/05/17
    Internetadresse

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater