Abstract
I den didaktiske tilrettelæggelse af voksenpædagogisk undervisningspraksis fylder digitaliseringen mere, end den tidligere har gjort. Også i VIA er der kommet ekstra fokus på netop digitalisering i undervisningstilrettelæggelserne. Digitale læringsteknologier i forskellige former inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningen, og med det følger diskussioner om f.eks. hvilken form for understøttelse undervisere har behov for. Det rejser også overvejelser over, om man kan indføre teknologi blot ved at give adgang til iPads eller skrive ’teknologiforståelse’ ind som et fagområde?
I workshoppen anlægger vi en vinkel på understøttelsen af underviserne, som er baseret på den tilgang, som skitseres i Lillians ph.d. om ”Potentialerne og udfordringer ved inddragelse af web 2.0 i en problem baseret læringstilgang”.
På workshoppen vil vi præsentere, hvorfor vi mener, den vinkel på understøttelse af underviserne er vigtig, og hvad vi, mener den kan bidrage til. Samtidig vil vi præsentere en didaktisk designproces, som kan være en tilgang til at arbejde med integration af digitale læringsteknologier ind i forskellige praksisdomæner.
Metoden bygger på system udvikling, kollaborativ læring og kreative processer. På workshoppen vil der blive introduceret til metoden i form af en lille øvelse.
Desuden vil vi på workshoppen lægge op til en dialog om:
•Hvordan understøttes integrationen af teknologi i din organisation?
•Hvordan ser du den rolle, som underviseren har og får, når der integreres teknologi i en undervisningspraksis?
I workshoppen anlægger vi en vinkel på understøttelsen af underviserne, som er baseret på den tilgang, som skitseres i Lillians ph.d. om ”Potentialerne og udfordringer ved inddragelse af web 2.0 i en problem baseret læringstilgang”.
På workshoppen vil vi præsentere, hvorfor vi mener, den vinkel på understøttelse af underviserne er vigtig, og hvad vi, mener den kan bidrage til. Samtidig vil vi præsentere en didaktisk designproces, som kan være en tilgang til at arbejde med integration af digitale læringsteknologier ind i forskellige praksisdomæner.
Metoden bygger på system udvikling, kollaborativ læring og kreative processer. På workshoppen vil der blive introduceret til metoden i form af en lille øvelse.
Desuden vil vi på workshoppen lægge op til en dialog om:
•Hvordan understøttes integrationen af teknologi i din organisation?
•Hvordan ser du den rolle, som underviseren har og får, når der integreres teknologi i en undervisningspraksis?
Bidragets oversatte titel | Digital didactical designprocesses: When teachers integrate learning technologies - Why and how |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Publikationsdato | apr. 2019 |
Status | Udgivet - apr. 2019 |
Begivenhed | Voksenpædagogisk Forum : Konference 2019 - University College Syd, Kolding, Danmark Varighed: 25 apr. 2019 → … https://events.au.dk/voksenpaedagogiskforum2019/foraarskonference-2019.html |
Konference
Konference | Voksenpædagogisk Forum |
---|---|
Lokation | University College Syd |
Land/Område | Danmark |
By | Kolding |
Periode | 25/04/19 → … |
Internetadresse |
Emneord
- Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
- didaktik