Digitale koranpraksisser blandt flersprogede unge i Danmark

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

I det igangværende forskningsprojektet Tegn på sprog (2008-2018) følges flersprogede børn på fem danske skoler gennem deres grundskoleforløb med fokus på børnenes sprog- og literacyudvikling. Siden skolestart har koranlæsning og koranskoler fyldt i børnenes fortællinger om hverdagens sprog- og literacypraksisser. Som det gælder de øvrige sprog- og literacypraksisser, ændres børnenes koranpraksisser over tid. I denne præsentation retter jeg opmærksomheden med digitale koranpraksisser blandt flersprogede unge i 8. klasse, for hvem koranen via forskellige apps på de unges smartphones potentielt altid er ved hånden. Med et gruppeinterview med fire flersprogede unge med somalisk og afghansk baggrund som empirisk omdrejningspunkt beskriver jeg i præsentationen, hvordan de unges interaktion med koranen og med det arabiske sprog medieres gennem koran-apps.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato9 jun. 2017
StatusUdgivet - 9 jun. 2017
BegivenhedNORDAND 13: Den 13. forskerkonference om nordens sprog som andetsprog: Individ- och samhällsperspektiv på Nordens språk som andraspråk - Vasa Universitet, Vaasa, Finland
Varighed: 7 jun. 20179 jun. 2017
Konferencens nummer: 13
http://www.uva.fi/sv/sites/nordand/

Konference

KonferenceNORDAND 13: Den 13. forskerkonference om nordens sprog som andetsprog
Nummer13
LokationVasa Universitet
LandFinland
ByVaasa
Periode07/06/1709/06/17
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater