Abstract
I det igangværende forskningsprojektet Tegn på sprog (2008-2018) følges flersprogede børn på fem danske skoler gennem deres grundskoleforløb med fokus på børnenes sprog- og literacyudvikling. Siden skolestart har koranlæsning og koranskoler fyldt i børnenes fortællinger om hverdagens sprog- og literacypraksisser. Som det gælder de øvrige sprog- og literacypraksisser, ændres børnenes koranpraksisser over tid. I denne præsentation retter jeg opmærksomheden med digitale koranpraksisser blandt flersprogede unge i 8. klasse, for hvem koranen via forskellige apps på de unges smartphones potentielt altid er ved hånden. Med et gruppeinterview med fire flersprogede unge med somalisk og afghansk baggrund som empirisk omdrejningspunkt beskriver jeg i præsentationen, hvordan de unges interaktion med koranen og med det arabiske sprog medieres gennem koran-apps.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 9 jun. 2017 |
Status | Udgivet - 9 jun. 2017 |
Begivenhed | NORDAND 13: Den 13. forskerkonference om nordens sprog som andetsprog: Individ- och samhällsperspektiv på Nordens språk som andraspråk - Vasa Universitet, Vaasa, Finland Varighed: 7 jun. 2017 → 9 jun. 2017 Konferencens nummer: 13 http://www.uva.fi/sv/sites/nordand/ |
Konference
Konference | NORDAND 13: Den 13. forskerkonference om nordens sprog som andetsprog |
---|---|
Nummer | 13 |
Lokation | Vasa Universitet |
Land/Område | Finland |
By | Vaasa |
Periode | 07/06/17 → 09/06/17 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning