105 Downloads (Pure)

Abstract

Digitale medier er en stor del af børns og unges liv. De spiller, de leger, de interagerer, de producerer, de skaber venskaber og de bringer teknologien med sig ind i den fritidspædagogiske hverdag.
Fordi teknologien udvikles så hurtigt, kan det være vanskeligt at finde en tidsvarende måde at bruge medierne i en pædagogisk kontekst. I projektet 'digitale kreative fællesskaber' arbejder pædagoger og forskere sammen om at få det fulde udbytte af digitale medier. For at kunne bruge digitale medier optimalt, er det nødvendigt at forstå medierne i et børneperspektiv. Projektet indeholder derfor to faser. I første fase undersøges børnenes oplevelser og brug af medier. I anden fase eksperimenteres med pædagogiske aktiviteter og miljøer.
Projektet peger på, at digitale medier kan understøtte fællesskaber, fordi børn og unge interagerer med hinanden på digitale platforme i legende, kreative, spillende og selskabelige processer.
Digitale medier kan også understøtte fællesskaber, når de anvendes til at udbygge og understøtte traditionelle fritidspædagogiske værksteder og aktiviteter. Eksempelvis arbejder pædagoger i projektet 'digitale kreative fællesskaber' med film, podcast, online bordrollespil, grafisk design, 3D print, kodning, Minecraft, computerspil, blogs og meget mere.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagProfessionshøjskolen Absalon
Antal sider89
ISBN (Trykt)9788799761401
ISBN (Elektronisk)9788799761401
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Æstetik, design og medier
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater