Abstract
Artiklen undersøger digitale teknologiers rolle og betydning for fremmedsprogslæring i en undervisningskontekst og giver et konkret bud på, hvordan lærere kan inddrage, begrunde og udvikle sprogundervisningen med digitale teknologier. Artiklen tager afsæt i et toårigt udviklingsprojekt om digitale teknologier i grundskolens fremmedsprogsundervisning gennemført af forskere fra Læreruddannelsen i Aarhus, VIA UC og fremmedsprogslærere på fire skoler med støtte fra Det Nationale Center for Fremmedsprog. Artiklen begrunder først, hvorfor der er brug for et fagdidaktisk perspektiv på udvikling af viden om og brug af digitale teknologier i sprogundervisningen, derefter præsenteres og diskuteres de vigtigste erfaringer fra udviklingsprojektets klasserumsafprøvninger, hvor sproglærere afprøvede forskellige teknologiers udfordringer og potentialer som læremidler i sprogundervisningen. Afslutningsvist præsenterer vi et bud på en planlægnings- og refleksionsmodel, udviklet i projektet som et fagdidaktisk værktøj til fremmedsprogslærere, der skal agere i stadigt mere digitaliserede kontekster for fremmedsprogsundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sprogforum |
Vol/bind | 28 |
Udgave nummer | 75 |
Sider (fra-til) | 79-88 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0909-9328 |
Status | Udgivet - dec. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- fremmedsprogsundervisning
- grundskole
- kommunikativ kompetence
- teknologier