Digitale teknologiers kulturkraft i daginstitutionen: Børn og pædagogers teknologiforståelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Digitale teknologiers kulturkraft i daginstitutionen undersøger den kulturelle produktion og reproduktion i daginstitutionen og inkluderer teknologier som en aktiv kulturel aktør. De empiriske data, der ligger til grund for analysen, stammer fra et praksisnært forsknings- og udviklingsprojekt initieret i 2014 af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. Formålet med artiklen er at bidrage til en brugsbaseret forståelse af praksis med digitale teknologier i daginstitutionen. Analysen af de empiriske data viser børn, der omformer teknologierne til brug for leg og humor i børnefællesskabet. Når børn og pædagoger deltager i den samme aktivitet med digitale teknologier, er der en tendens til, at pædagogernes kultur og tolkning af teknologierne dominerer aktiviteten. Pædagogerne har en faglighed, der forstår værdierne i børnefællesskaberne, men deres teknologiforståelse er overvejende instrumentel. Dette skygger for en aktiv teknologiforståelse og for professionelle analyser af teknologiernes kulturkraft – både i relation til hverdagslivet i institutionen og i relation til de samfundsmæssige kampe i barnefeltet om vægtningen mellem børns leg og en læringsdagsorden.

OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)103-119
Antal sider16
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • pædagogik
  • Digital teknologi
  • Teknologiforståelse
  • daginstitutioner
  • Leg
  • læring

Citationsformater