Digitaliserede læringsfællesskaber - netstuderende og deres studiestrategier

Anita Lyngsø, Karen Borgnakke

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel baseres på etnografisk feltforskning og undersøgelser i en netbaseret sygeplejerskeuddannelse. Artiklen fokuserer på, hvordan netstuderende udvikler strategier til at håndtere den nye online læringskontekst. Empirisk baseres artiklen på data fra observationer og interviews fortaget hjemme hos de studerende. De studerende er fulgt i et toårigt forløb.
Feltforskningens kortlægning og analyser viser, hvordan Netuddannelsens e-pædagogiske design fremmer studerendes udvikling af strategier til aktiv og selvstændig håndtering af sygeplejestudiets digitale undervisningsforløb. Det e-pædagogiske design sikrer imidlertid ikke i sig selv den studiemæssige succes. Succesen synes i stedet at blive sikret gennem de netstuderendes selvforvaltende udvikling af studiegrupperne til digitaliserede læringsfællesskaber. De digitaliserede læringsfællesskaber fordrer selvforvaltning af teknologibrugen, samt at de studerende formår at komme de faglige udfordringer i møde i online læringskonteksten. På denne baggrund diskuteres, hvilken betydning indførelse af digitale undervisningsforløb i ellers campusbaserede uddannelser, kan have for studerendes læringsudbytte i henholdsvis højt og lavt præsterende studiegrupper.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind13
Udgave nummer23
Antal sider17
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 8 dec. 2020

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • etnografisk feltarbejde
  • interviews
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Læring
  • Studiestrategier
  • Teknologier i undervisningen
  • læringsfælleskaber
  • netbaseret sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater