Digitaliseringens betydning for børn og unges læsning - otte tematikker og fem tendenser

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

Abstract

I dag er det muligt at tilgå og læse tekster på en lang række digitale medier, det være
sig computer, tablet, e-bogslæser og mobiltelefon/smartphone. Det er længe siden, tekster
udelukkende forelå i analog form.
Langt de fleste tekster starter med at være digitale, hvorefter de senere bliver tilpasset
det givne medie og format. Nogle teksttyper er alene tiltænkt digitale medier og formater,
det drejer sig eksempelvis om nyheder, der publiceres via en hjemmeside, som læses
via en computer, tablet eller mobiltelefon/smartphone. Andre teksttyper realiseres via
såvel analoge som digitale medier og formater. Det drejer sig eksempelvis om skøn- og
faglitteratur, der kan udgives som trykt tekst i en papirbog og som digital tekst i en
e-bog, i-bog eller lydbog.
De digitale medier gør det også muligt for læsere at tilgå en række platforme, hvor de
kan interagere med andre læsere, selv producere og udgive tekst og læse andre brugeres
tekster. Det være sig eksempelvis det online fiktionsunivers Movellas og tegneserieuniverset
Webtoon. Desuden findes der læserfællesskaber på platforme som Reddit,
TikTok og Instagram, hvor børn, unge og voksne henter og formidler inspiration til læsning.
De forskellige medier, formater og platforme har betydning for, hvordan børn og unge
læser, hvad de læser, hvornår de læser, og hvor de henter inspiration til læsning. Dette
litteraturreview adresserer disse spørgsmål (forskningsspørgsmål fremgår af bilag 1).
Det sker via otte tematikker. For at hjælpe læseren favner overskriften tematikkens
mest centrale pointer. Det betyder, at man allerede ved en gennemgang af reviewets
indholdsfortegnelse kan danne sig et hurtigt overblik.
OriginalsprogDansk
ForlagKulturministeriet
Antal sider44
ISBN (Elektronisk)978-87-7960-172-7
StatusUdgivet - 1 maj 2024

Citationsformater