TY - JOUR
T1 - Dilemmaer i translation og transformation af erfaringsbaseret kollaborativ læring til digitale platforme
AU - Jensen, Camilla Gyldendahl
AU - Dau, Susanne
AU - Riise Clausen, Nicolaj
AU - Ryberg, Thomas
AU - Brogaard Bertel, Lykke
PY - 2022/6/14
Y1 - 2022/6/14
N2 - Erfaringsbaserede kollaborative læringsformer (ECL), eksempelvis problembaseret læring og refleksiv praksislæring, bidrager til udvikling af 21. århundredes kompetencer, som er centrale for udvikling af praksis og erhverv. Traditionelt har disse læringsformer ofte været fysisk situerede, men i de seneste år, og især under nedlukninger i forbindelse med covid-19, har de været omlagt til fuldt digitale eller blendede og hybride former med henblik på at styrke fleksibilitet, tilgængelighed til og anvendelse af læring i uddannelse og erhverv. Transformation af læring til digitale platforme er dog ofte kritiseret for ikke at opnå en passende balance mellem hensyn til tekniske begrænsninger og læringsteoretiske forudsætninger og værdier samt have fokus på de dilemmaer, der kan opstå i forsøget på at oversætte denne type af læring til digitale forløb på læringsplatforme. Denne artikel præsenterer med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet ‘Unified platform for the Future of Learning and Development’ (UnFoLD) en visionsbaseret designmetodik og fokuseret designproces som en måde, hvorpå dilemmaer, der opstår i den digitale translation og transformation af ECL, kan identificeres, kommunikeres og løses. Med afsæt i denne metode diskuterer artiklen to centrale dilemmaer, som opstår, når de fundamentale læringsprincipper i ECL skal omsættes til funktioner og algoritmer i en digital læringsplatforms arkitektur, samt metodens potentiale og mulige konsekvenser for feltet.
AB - Erfaringsbaserede kollaborative læringsformer (ECL), eksempelvis problembaseret læring og refleksiv praksislæring, bidrager til udvikling af 21. århundredes kompetencer, som er centrale for udvikling af praksis og erhverv. Traditionelt har disse læringsformer ofte været fysisk situerede, men i de seneste år, og især under nedlukninger i forbindelse med covid-19, har de været omlagt til fuldt digitale eller blendede og hybride former med henblik på at styrke fleksibilitet, tilgængelighed til og anvendelse af læring i uddannelse og erhverv. Transformation af læring til digitale platforme er dog ofte kritiseret for ikke at opnå en passende balance mellem hensyn til tekniske begrænsninger og læringsteoretiske forudsætninger og værdier samt have fokus på de dilemmaer, der kan opstå i forsøget på at oversætte denne type af læring til digitale forløb på læringsplatforme. Denne artikel præsenterer med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet ‘Unified platform for the Future of Learning and Development’ (UnFoLD) en visionsbaseret designmetodik og fokuseret designproces som en måde, hvorpå dilemmaer, der opstår i den digitale translation og transformation af ECL, kan identificeres, kommunikeres og løses. Med afsæt i denne metode diskuterer artiklen to centrale dilemmaer, som opstår, når de fundamentale læringsprincipper i ECL skal omsættes til funktioner og algoritmer i en digital læringsplatforms arkitektur, samt metodens potentiale og mulige konsekvenser for feltet.
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Kollaborativ læring
KW - Læringsplatforme
KW - Transformation
KW - Translation
KW - dilemmaer
U2 - 10.7146/lom.v15i25.128542
DO - 10.7146/lom.v15i25.128542
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1903-248X
VL - 15
JO - Læring og Medier
JF - Læring og Medier
IS - 25
ER -