Disciplinering i skolen - elevernes perspektiver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Elevernes læring er påvirket af omgivelserne, herunder ro og pædagogisk orden i klasseværelset. Dette har været alment anerkendt, lige så længe der har været afholdt skole, og nyere forskning viser tydeligt denne sammenhæng. Mens lærernes perspektiver på skolens pædagogiske orden/disciplinering synes bredt belyst, er det mere sparsomt med forskning, der inddrager elevernes perspektiver på samme. Undersøgelsen i artiklen viser, hvordan en 7. klasse oplever den disciplinering, der foregår i skolen. I undersøgelsesdesignet indgår en række kvalitative metoder, og der er genereret empiri for alle eleverne i klassen - i bestræbelsen på, at komme så tæt på elevernes forskellige perspektiver, som muligt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Udgave nummer19
Sider (fra-til)42-52
Antal sider11
ISSN1904-9633
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • disciplinering
  • elevperspektiver
  • pædagogisk orden

Citationsformater