Abstract
Elevernes læring er påvirket af omgivelserne, herunder ro og pædagogisk orden i klasseværelset. Dette har været alment anerkendt, lige så længe der har været afholdt skole, og nyere forskning viser tydeligt denne sammenhæng. Mens lærernes perspektiver på skolens pædagogiske orden/disciplinering synes bredt belyst, er det mere sparsomt med forskning, der inddrager elevernes perspektiver på samme. Undersøgelsen i artiklen viser, hvordan en 7. klasse oplever den disciplinering, der foregår i skolen. I undersøgelsesdesignet indgår en række kvalitative metoder, og der er genereret empiri for alle eleverne i klassen - i bestræbelsen på, at komme så tæt på elevernes forskellige perspektiver, som muligt.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Paideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis |
| Udgave nummer | 19 |
| Sider (fra-til) | 42-52 |
| Antal sider | 11 |
| ISSN | 1904-9633 |
| Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- disciplinering
- elevperspektiver
- pædagogisk orden