Disciplineringsfeedback - fra et elevperspektiv

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

29 Downloads (Pure)

Abstract

Lærerens disciplinerende, didaktiske opgave har i en periode været udeladt af diskursen i skolesystemet. I forlængelse af opmærksomhed på forholdet mellem uro og læring og følgelig klasse- eller læringsledelse er disciplineringsopgaven i dag aktualiseret. Til trods for stigende optagethed af struktur i undervisningen er elevperspektivet forholdsvis underbelyst. I den foreliggende undersøgelse har vi derfor fokus på elevernes oplevelse af lærerens uformelle hverdagsfeedback knyttet til klasseledelse eller disciplineringsopgaven (Plaugborg 2016, Oettingen 2016). Vi har i undersøgelsen benyttet en række forskellige, kvalitative metoder i ønsket om at få fat i børneperspektivet/ at nå ind til elevernes eget sprog, deres oplevelse og reaktioner på lærerens fremover- og tilbagemeldinger.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato9 nov. 2017
StatusUdgivet - 9 nov. 2017
BegivenhedVidencenterdag: Profession og uddannelse - VIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg, Silkeborg, Danmark
Varighed: 9 nov. 20179 nov. 2017

Konference

KonferenceVidencenterdag: Profession og uddannelse
LokationVIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg
Land/OmrådeDanmark
BySilkeborg
Periode09/11/1709/11/17

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • elevperspektiver
  • feedback
  • fremover- og tilbagemelding
  • hverdagsevaluering
  • klasseledelse
  • relationakompetence

Citationsformater