Abstract
Lærerens disciplinerende, didaktiske opgave har i en periode været udeladt af diskursen i skolesystemet. I forlængelse af opmærksomhed på forholdet mellem uro og læring og følgelig klasse- eller læringsledelse er disciplineringsopgaven i dag aktualiseret. Til trods for stigende optagethed af struktur i undervisningen er elevperspektivet forholdsvis underbelyst. I den foreliggende undersøgelse har vi derfor fokus på elevernes oplevelse af lærerens uformelle hverdagsfeedback knyttet til klasseledelse eller disciplineringsopgaven (Plaugborg 2016, Oettingen 2016). Vi har i undersøgelsen benyttet en række forskellige, kvalitative metoder i ønsket om at få fat i børneperspektivet/ at nå ind til elevernes eget sprog, deres oplevelse og reaktioner på lærerens fremover- og tilbagemeldinger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 9 nov. 2017 |
Status | Udgivet - 9 nov. 2017 |
Begivenhed | Videncenterdag: Profession og uddannelse - VIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg, Silkeborg, Danmark Varighed: 9 nov. 2017 → 9 nov. 2017 |
Konference
Konference | Videncenterdag: Profession og uddannelse |
---|---|
Lokation | VIAUC Læreruddannelsen i Silkeborg |
Land/Område | Danmark |
By | Silkeborg |
Periode | 09/11/17 → 09/11/17 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- elevperspektiver
- feedback
- fremover- og tilbagemelding
- hverdagsevaluering
- klasseledelse
- relationakompetence