Abstract
Med udgangspunkt i danske uddannelsesreformer omkring år 2000 præsenteres i afhandlingen en undersøgelse af akademiseringen af læreruddannelsen. I et feltstudie følges fire lærerstuderendes og deres vejlederes arbejde med "bacheloropgaven".
Afhandlingen konkluderer, at bacheloropgaven produceres i et spændingsfelt mellem en tradidtionel læreruddannelsesdiskurs og akademisk diskurs. Læreruddannelsesdiskursen er præget af identifikationer med styredokumenters intentionsformuleringer, og lærerstuderende fanges i et spændingsfelt, når de samtidig afkræves at positionere sig inden for akademisk diskurs, hvor viden altid er til diskussion.
Der argumenteres for mere dynamiske måder at omgås akademiseringen på, som i højere grad tager højde for studerendes oplevelser og tænkning i de sociale processer som opgavearbejdet afspejler og er en del af.
Afhandlingen konkluderer, at bacheloropgaven produceres i et spændingsfelt mellem en tradidtionel læreruddannelsesdiskurs og akademisk diskurs. Læreruddannelsesdiskursen er præget af identifikationer med styredokumenters intentionsformuleringer, og lærerstuderende fanges i et spændingsfelt, når de samtidig afkræves at positionere sig inden for akademisk diskurs, hvor viden altid er til diskussion.
Der argumenteres for mere dynamiske måder at omgås akademiseringen på, som i højere grad tager højde for studerendes oplevelser og tænkning i de sociale processer som opgavearbejdet afspejler og er en del af.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 312 |
---|---|
Status | Udgivet - 2005 |
Emneord
- professionsdidaktik
- vejledning