Diskursiv praksis i læreruddannelsen: en empirisk undersøgelse af bacheloropgavens positioner og udsigelse

Hanne Møller

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

    Abstract

    Med udgangspunkt i danske uddannelsesreformer omkring år 2000 præsenteres i afhandlingen en undersøgelse af akademiseringen af læreruddannelsen. I et feltstudie følges fire lærerstuderendes og deres vejlederes arbejde med "bacheloropgaven".
    Afhandlingen konkluderer, at bacheloropgaven produceres i et spændingsfelt mellem en tradidtionel læreruddannelsesdiskurs og akademisk diskurs. Læreruddannelsesdiskursen er præget af identifikationer med styredokumenters intentionsformuleringer, og lærerstuderende fanges i et spændingsfelt, når de samtidig afkræves at positionere sig inden for akademisk diskurs, hvor viden altid er til diskussion.
    Der argumenteres for mere dynamiske måder at omgås akademiseringen på, som i højere grad tager højde for studerendes oplevelser og tænkning i de sociale processer som opgavearbejdet afspejler og er en del af.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider312
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • professionsdidaktik
    • vejledning

    Citationsformater