Diskursive positioneringer i professionshøjskolernes vidensproduktion

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med dannelsen af professionshøjskolerne blev der formuleret nye krav om deres vidensproduktion. Professionshøjskolerne skulle selv producere praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling. Viden skulle cirkulere i et kredsløb mellem tre områder: forskning, uddannelse og praksis. Evalueringer og undersøgelser har imidlertid vist, at forsknings- og udviklingsbegrebet ikke er entydigt defineret: Det bliver artikuleret forskelligt i en række vidensdiskurser. Der hersker således uklarhed om karakteren af professionshøjskolernes forskningsindsats. På baggrund af fire forsknings- og udviklingsprojekter, identificerer artiklen forskellige diskursive positioner blandt forskere på professionshøjskolerne. Projekterne er initieret i samspil mellem et professionsbehov, en intern videnskabelig/akademisk interesse og et uddannelsesbehov, og viden produceres på baggrund af forskellige rationaler. Dette giver mulighed for etablering af forskellige relationer mellem forskning, uddannelse og praksis. Projekternes diskursive positioner fremanalyseres, og afslutningsvis diskuteres, hvordan disse knytter an til og udfordrer dominerende vidensdiskurser på området. Fælles for projekterne er en stærk orientering mod professionspraksis-behov, men svagere fokus på forsknings-uddannelses-relationen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Uddannelsesvidenskab
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)1-20
Antal sider20
ISSN2794-3445
DOI
StatusUdgivet - okt. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • diskurser
  • forskning
  • professionshøjskoler,
  • situational analysis
  • viden

Citationsformater