Dobbelt dannelse: i socialøkonomiske virksomheders pædagogiske praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I denne artikel argumenterer vi for, på baggrund af et kvalitativt forskningsprojekt, at der kan finde en dobbelt dannelsesproces sted gennem arbejdet i socialøkonomiske virksomheder. Artiklen beskriver hvordan lokale borgere kan indgå som omverden for de unges dannelsesprocesser, når de fx indtræder som kunder og gæster i et kulturhus eller café. På samme vis kan de unge med deres særlige tilgang til og udførelse af arbejdet, udgøre omverden for de lokale borgeres udvidede forståelse af det, at være gæst eller kunde.
Det fordrer på den ene side at medarbejderne i socialøkonomiske virksomheder udviser solidaritet med de unge, fx ved at velkendte krav som effektivitet, fleksibilitet og kundeorientering må have en særlig udfordring og tilpasses de unges langsomme læreprocesser. Hvis denne langsomhed i arbejdet skal være legitim, må borgerne i lokalsamfundet også anerkende den måde, hvorpå arbejdet udføres på i den socialøkonomiske virksomhed, og dermed anerkende de lærings- og dannelsesprocesser som er indlejret i arbejdet
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind25
Udgave nummer2
Sider (fra-til)61-68
Antal sider8
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 1 dec. 2022

Emneord

  • inklusion
  • beskyttet beskæftigelse
  • pædagogisk praksis
  • dannelses- og læringsprocesser
  • dobbelt dannelse
  • udsatte unge
  • beskæftigelseslovgivning
  • socialøkonomiske virksomheder
  • handicappede
  • beskyttet beskæftigelse

Citationsformater