Dobbelt-loop model til dagtilbud: - Procesværktøj til pædagogers arbejde med refleksioner over praksis

Signe Thorhauge, Lea Lund (Redaktør)

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

681 Downloads (Pure)

Abstract

Det pædagogiske personale og ledelsen skal løbende - ifølge den nye, styrkede læreplan for dagtilbud - med udgangspunkt i pædagogisk dokumentation forholde sig refleksivt til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det betyder, at pædagogisk dokumentation og evaluering skal ske med afsæt i, hvordan vi knytter børns læring til det læringsrum, de er en del af. Det betyder også, at refleksion ikke blot er noget vi gør i særligt etablerede rum eller tidspunkter, hvor det er sat på dagsordenen som et punkt. Det handler dermed også om måder, hvorpå det pædagogiske personale løbende igennem hele dagen forholder sig kritisk til sin egen, sine kollegers og sin institutions praksis. Det pædagogiske personale kan bruge deres refleksioner til at kunne tage en kvalificeret, veldokumenteret og velbegrundet be-slutning om, hvad de vil tage med sig ind i fremtidens praksis. Artiklen foreslår, hvordan man kan understøtte denne proces og tilgang til praksis ved at præsentere ’Dobbelt-loop modellen til dagtilbud’.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato28 aug. 2020
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider9
StatusUdgivet - 28 aug. 2020
NavnAkademiske Praksisartikler

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • uddannelse

Citationsformater