DPU i praksis: veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år

Jørgen Lyhne, Anna Marie Langhoff Nielsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

Abstract

DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år.

DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om:
•Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læring
•Teorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læring
•Baggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observation
•Det neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - år
•Planlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udvikling
•Hvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellen
•Hvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-mål
•Meningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Udgave1
Antal sider124
ISBN (Trykt)978-87-7158-719-7
StatusUdgivet - 21 nov. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • pædagogisk iagttagelse
  • didaktik

Citationsformater