Du skal tale dansk! Flygtningebørns sprogtilegnelse og kommunikation

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel undersøges, hvilke rolle sprog og forestillinger om sproglig indlæring har for flygtningebørns deltagelse i daginstitutioner. Der ses på hvordan pædagoger griber sproglige udfordringer an i hverdagssituationer, og på hvordan kropssprog og inddragelse af andre sprog end dansk kan understøtte flygtningebørns inklusion i forskellige situationer. Dertil rettes opmærksomheden mod den politiske kontekst, herunder hvad bestemte forestillinger om, hvordan flygtninge bør integreres i det danske samfund, er med til at påvirke tilgangen til mødet med nytilkomne børn og forældre. Her ses på hvordan dilemmaet mellem sprogtilegnelse og kommunikation balanceres pædagogisk.
OriginalsprogDansk
TitelFlygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange
RedaktørerN.J. Jørgensen, S. Bregnbæk
Antal sider11
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2020
Sider37-47
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-7160-755-0
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog
  • Socialt arbejde og sociale forhold

Citationsformater