E-portfolio i sygeplejerskeuddannelsen: Rapport om projekt e-læring i kliniske forløb på sygeplejerskeuddannelsens modul 4 i Århus, Viborg og Holstebro

Kirsten Nielsen, Carsten Munch Nielsen, Poul Henning Christensen, Niels Ardal, Anne Brandborg, Jette Skårhøj, Bente K. Stisen, Janet Hansen, Raymond Kolbæk

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

E-læringsmaterialet om sygeplejeprocessen er en samling af ni e-læringsobjekter grupperet ift. sygeplejeprocessens fire faser: 1) Vurderingsfasen med dataindsamling, analyse og sygeplejediagnose. 2) Planlægningsfasen med formulering af mål for sygeplejen og plan for handlinger. 3) Udførelsesfasen med sygeplejehandlinger og refleksion i handling. 4) Evalueringsfasen med evaluering ift. mål og revurdering. Alle ni objekter er udformede, så de tilgodeser fire læringsstile: aktivisten, pragmatikeren, reflektoren og teoretikeren. Grundlaget for disse læringsstile er teori af Kolb, Honey & Mumford, Gardner og Schmidt (Steinmüller 2004). Materialet er tilgængeligt for de studerende og deres vejledere via uddannelsens intranet og e-portfolioens værktøjskasse, hvori der er et link til e-læringsmaterialet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
ForlageVidenCenter/CELM
Antal sider23
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • e-portfolio
  • studieredskab
  • sygeplejerskeuddannelsen
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • e-læring

Citationsformater