Abstract
Den digitale udvikling har ændret professionelles praksis på tværs af sektorer, da digitale teknologier i stigende grad fungerer som en integreret medspiller, der ikke blot understøtter, men også medierer beslutningsprocesser og interaktioner. I lyset af denne udvikling bliver det relevant at undersøge teknologiens rolle i relation til de studerendes udvikling af professionel dømmekraft. Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan og i hvilket omfang den professionelle dømmekraft hos studerende påvirkes og udvikles i mødet med teknologi i den professionelle praksis.
Undersøgelsen forskningsspørgsmål er: Hvordan påvirkes de studerendes professionelle dømmekraft i mødet med digital teknologi, og hvilken betydning har dette for deres kommende professionelle praksis?
For at belyse forskningsspørgsmålet analyseres tre forskellige professionsområder inden for teknologi, sundhed og pædagogik. Undersøgelsen kombinerer kvalitative metoder, herunder studerendes refleksionsopgaver og fokusgruppeinterviews, baseret på en vignet genereret ved hjælp af GenAI. Vignetmetoden er valgt, da den muliggør en dybere undersøgelse af studerendes refleksion over deres professionelle dømmekraft i mødet med teknologien. I alt analyseres tolv refleksionsopgaver og tre fokusgruppeinterviews med i alt tolv studerende.
Artiklen vil præsentere nye indsigter i, hvordan teknologi på tværs af professioner er med til at forme de studerendes forståelse af deres professionelle praksis og dømmekraft.
Undersøgelsen forskningsspørgsmål er: Hvordan påvirkes de studerendes professionelle dømmekraft i mødet med digital teknologi, og hvilken betydning har dette for deres kommende professionelle praksis?
For at belyse forskningsspørgsmålet analyseres tre forskellige professionsområder inden for teknologi, sundhed og pædagogik. Undersøgelsen kombinerer kvalitative metoder, herunder studerendes refleksionsopgaver og fokusgruppeinterviews, baseret på en vignet genereret ved hjælp af GenAI. Vignetmetoden er valgt, da den muliggør en dybere undersøgelse af studerendes refleksion over deres professionelle dømmekraft i mødet med teknologien. I alt analyseres tolv refleksionsopgaver og tre fokusgruppeinterviews med i alt tolv studerende.
Artiklen vil præsentere nye indsigter i, hvordan teknologi på tværs af professioner er med til at forme de studerendes forståelse af deres professionelle praksis og dømmekraft.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Læring og Medier |
| ISSN | 1903-248X |
| Status | Accepteret/In press - 2025 |