Effect Documentation on the Agenda: Libraries need to have the competences to document the effect of their work systematically; inwardly to be used for prioritisation, learning and development, and outwardly to be used for legitimising resource application and raison d'être. However, a prerequisite for this is the development of methods that the professional staff will consider meaningful.

Bidragets oversatte titel: Effekdokumentation på dagsordenen: Bibliotekerne skal have kompetencerne til systematisk at dokumentere effekten af deres arbejde; indad til prioritering, læring og udvikling,ogudad til at legitimere ressourceanvendelsen og eksistensberettigelsen. Men det kræver udvikling af metoder som det faglige personale oplever som meningsfulde.

Ingelise Konrad

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    2 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen retter sig mod behovet for at professioner udvikler kompetencer til at kunne dokumentere effekten af deres arbejde. Udgangspunktet er et projekt med en række biblioteker i Region Hovedstaden med afsæt i virkningsevaluering, prgramteori og narrative metoder. Projektets fokus er at udvikle metoder til at styrke kompetencer på en måde der opleves som meningsfulde for medarbejderne. Dermed adresserer projektet også udfordringerne i NPM idet der arbejdes med såvel kvantitative som kvalitative metoder.
    Bidragets oversatte titelEffekdokumentation på dagsordenen: Bibliotekerne skal have kompetencerne til systematisk at dokumentere effekten af deres arbejde; indad til prioritering, læring og udvikling,ogudad til at legitimere ressourceanvendelsen og eksistensberettigelsen. Men det kræver udvikling af metoder som det faglige personale oplever som meningsfulde.
    OriginalsprogEngelsk
    TidsskriftScandinavian Public Library Quarterly
    Vol/bind47
    Udgave nummer3
    Antal sider3
    ISSN0036-5602
    StatusUdgivet - okt. 2012

    Emneord

    • ledelse
    • kompetenceudvikling

    Citationsformater