Abstract
I den aktuelle politiske diskurs om daginstitutionsområdet er der stor opmærksomhed på at styrke og videreudvikle den tidlige indsats. Hvad der nærmere forstås ved tidlig indsats diskuteres imidlertid sjældent. Samtidig er der sket en markant udbredelse af programmer og metoder fx ”Fart på sproget” og ”De utrolige år” (Aabro, 2016), der skal bidrage til en mere effektiv tidlig indsats. Et af disse er effektstudiet ”Fremtidens Dagtilbud”. Denne artikel diskuterer hvilke implicitte antagelser om god pædagogik, dette program rummer, og hvordan det kan påvirke den pædagogiske dømmekraft i retning af effektstudiets implicitte værdier. Teoretisk trækker artiklen på Gert Biestas pointer om, at effektstudier ofte rummer implicitte antagelse om ”god uddannelse”, men at spørgsmål om ”effektiv uddannelse” baseret på data (tal) ofte tilsidesætter sådanne værdiorienterede spørgsmål. Artiklens empiri består af dokumenter fra programmet, og vi analyserer de implicitte pædagogiske værdier i programmet ud fra dets vejledning for organisering af praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 1 |
Sider (fra-til) | 16-25 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - feb. 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |