Effektiv undervisning: Didaktiske nærbilleder fra klasserummet

Peter Brodersen, Per Fibæk Laursen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Abstract

Effektiv betyder ’virkningsfuld’, og det virkningsfulde kan godt kombineres med det dialogiske og demokratiske – også i skolesammenhæng. Ineffektiv undervisning er der ingen, der går ind for – heller ikke dem i hvis ører begrebet effektiv klinger negativt. Alle har været elever og kan give eksempler på det virkningsfulde. Lærere kan også ryste eksempler på, hvad der virker og ikke virker, ud af ærmet.

Lærer-elev-samarbejdet i klasseværelset er helt afgørende for kvaliteten i undervisningen, og derfor er det frugtbart at fokusere på lærerens samspil med eleverne i close-up. Didaktiske nærbilleder giver mulighed for at iagttage, analysere og vurdere de kvaliteter, der akkurat fremmer kvaliteten i effektiv undervisning.

”Effektiv undervisning” er skrevet til lærerstuderende, undervisere, ledere og forvaltningsfolk af fem forfattere med undervisningserfaring fra folke- og efterskoler, professionshøjskoler og universiteter.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGyldendal
Antal sider300
ISBN (Trykt)9788702133837
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater