Efteruddannelse af naturfagslærere: med inddragelse af uformelle læringsmiljøer

Lene Mikkelsen, Troels Tunebjerg

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Inddragelse af uformelle læringsmiljøer i form af virksomhedsbesøg og ekskursioner i lokalmiljøet på Lolland-Falster og Møn udgjorde en af grundstenene i efteruddannelseskonceptet i NOFAN projektet (Naturfaglig Opkvalificering via Faglig undervisning, Aktivitetscentre og lokal Netværksdannelse), hvor det blev sammenkoblet med linjefagsundervisning inden for naturfaglige kerneområder og fagdidaktiske overvejelser. Ud fra kursisternes indholdsplaner og undervisernes evalueringer kan vi konkludere at et undervisningsforløb hvor studerende får friere hænder og mulighed for at få ny inspiration gennem virksomhedstilknytning, er med til at stimulere læringen. Engagement, høj faglighed og selvstændighed samt eksperimenterende aktiviteter og forløb har kendetegnet kursisternes arbejde.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)49-68
    Antal sider20
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • naturfag

    Citationsformater