Abstract
Projektet er en empirisk undersøgelse af hvilken værdi nyuddannede matematikvejledere har haft af at udarbejde målrettede eksamensprodukter samt i hvilket omfang disse produkter har støttet deres start i praksis. Undersøgelsen vil i form af survey og fokusgruppeinterviews omfatte lærere, der har afsluttet uddannelsen som matematikvejleder (3 moduler) efter 2013 med modulevalueringer, der inkluderede eksamensprodukter udarbejdet med henblik på direkte implementering i egen lokal kontekst. Studiet omhandler således eksamensprodukternes betydning for de nyuddannede matematikvejlederes efterfølgende praksis samt deres motivation som studerende og deres syn på eksamensformens validitet.
Backwash effekt fra test og eksamener er velbeskrevet. Man kan forestille sig den modsatte effekt, en slags forward-wash-effekt af eksamen: Vi bliver ikke mere kreative, nyskabende og innovative end vores evalueringsmodeller tillader os (Tanggard 2011). Eksamensformerne er holdt indenfor gældende bestemmelser for PD uddannelsen, der tillader både en case baseret form ”..som afspejler en relevant situation fra praksis. Opgaven munder ud i mulige forslag til ændringer af praksis” (Prøveallonge for PD moduler) og en form med produkt ”Den studerende udarbejder et praktisk produkt og en synopsis som grundlag for prøven” (ibid). En sådan vægtning af produkt rejser naturligt spørgsmål om formens validitet, hvilket er et omdiskuteret spørgsmål for videregående uddannelser, hvor validiteten af eksamenerne generelt er lav, idet de i for ringe grad måler forståelse og professionel kompetence (Krogh 2011). Projektet behandler validitetsproblematikken dels fra et censorsynspunkt og dels fra et eksaminandsynspunkt.
Formens eventuelle affektive implikationer i form af øget motivation, innovationslyst og lyst til at handle vil endvidere søges afdækket jf. Bolognadeklarationens formuleringer: Uddannelser skal blandt andet udvikle kompetencer, som relaterer sig til 1) Viden og forståelse, 2) evne til at udføre, handlekraft, samt 3) evne til at vurdere, hvordan ting burde være.
Backwash effekt fra test og eksamener er velbeskrevet. Man kan forestille sig den modsatte effekt, en slags forward-wash-effekt af eksamen: Vi bliver ikke mere kreative, nyskabende og innovative end vores evalueringsmodeller tillader os (Tanggard 2011). Eksamensformerne er holdt indenfor gældende bestemmelser for PD uddannelsen, der tillader både en case baseret form ”..som afspejler en relevant situation fra praksis. Opgaven munder ud i mulige forslag til ændringer af praksis” (Prøveallonge for PD moduler) og en form med produkt ”Den studerende udarbejder et praktisk produkt og en synopsis som grundlag for prøven” (ibid). En sådan vægtning af produkt rejser naturligt spørgsmål om formens validitet, hvilket er et omdiskuteret spørgsmål for videregående uddannelser, hvor validiteten af eksamenerne generelt er lav, idet de i for ringe grad måler forståelse og professionel kompetence (Krogh 2011). Projektet behandler validitetsproblematikken dels fra et censorsynspunkt og dels fra et eksaminandsynspunkt.
Formens eventuelle affektive implikationer i form af øget motivation, innovationslyst og lyst til at handle vil endvidere søges afdækket jf. Bolognadeklarationens formuleringer: Uddannelser skal blandt andet udvikle kompetencer, som relaterer sig til 1) Viden og forståelse, 2) evne til at udføre, handlekraft, samt 3) evne til at vurdere, hvordan ting burde være.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2017 |
Status | Udgivet - 2017 |
Begivenhed | The 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark Varighed: 29 maj 2017 → 31 maj 2017 Konferencens nummer: 6 |
Konference
Konference | The 6th NoFa-conference 2017 |
---|---|
Nummer | 6 |
Lokation | University of Southern Denmark |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 29/05/17 → 31/05/17 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- eksamensforberedelse
- eksamensformer
- matematikvejleder
- validitet af målinger fra prøver