Abstract
Når vi bruger eksempler, er det ofte for at tydeliggøre eller illustrere noget. Artiklens antagelse er imidlertid, at eksempler også kan bruges til at tænke med. Som centralt omdrejningspunkt har artiklen den slovenske filosof Slavoj Žižek, der meget ofte bruger eksempler på den måde: Žižeks eksempler udfordrer de begreber, de egentlig bare skulle være eksempler på, og det udlægges i artiklen, hvordan Žižeks eksempler mere fungerer som interventioner end som illustrationer. Artiklen beskriver herefter de strategier, som kendetegner Žižeks valg af eksempler. Og til sidst beskriver den, som en systematisering af Žižeks eksempelarbejde, tre greb i forhold til at arbejde med eksempler som tænkemaskiner. I sidste ende, argumenterer artiklen, må forholdet mellem eksempel og begreb potentielt kunne vendes helt om, så det er eksemplet, som skaber et nyt begreb og ikke omvendt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sakprosa |
Vol/bind | 11 |
Udgave nummer | 2 |
Antal sider | 28 |
ISSN | 1502-6000 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- Slavoj Žižek
- begrebsudvikling
- filosofi
- tænkning