Abstract
Ekspert i undervisning – IRIS Connect
Credoet bag de seneste års mange læreruddannelsesreformer har været, at flere og dybere kundskaber vil styrke de studerendes forudsætninger for at løse opgaverne i pædagogisk praksis. Et forhold, som bliver overset i forbindelse med uddannelsesreformerne, er, at studerendes personbundne erfaringer og baggrund har afgørende betydning for deres udbytte af uddannelsen. Det er ikke nok at udstyre de studerende med den nyeste, forskningsbaserede viden eller gennemprøvede erfaringer. Denne viden og disse erfaringer må bringes i spil med deres personbundne forudsætninger og de opgaver, de skal løse i pædagogisk praksis.
I det igangværende fou-projekt har vi med afsæt i videooptagelser af de studerendes egen undervisning i pædagogisk praksis gennem analyse, diskussion og fokuseret feedback målbevidst udfordret deres forestillinger om, hvordan de agerer i pædagogisk praksis, og hvad ”effektiv” undervisning er. Hovedantagelserne bag projektet er, at de studerendes personbundne kundskaber kan synliggøres, at deres lægmandsopfattelser af, hvad ”effektiv” undervisning er, kan udfordres gennem analyser og drøftelser, og at brugen af IRIS Connects dataindsamlings- og databehandlingsværktøjer kan støtte såvel dokumentations- som analysearbejdet i de studerendes egne undersøgelser.
Vores foreløbige resultater viser, at studerende får øje på sig selv, når de får øjne på deres praksis. De ændrer faktisk handlingsstrategier.
Credoet bag de seneste års mange læreruddannelsesreformer har været, at flere og dybere kundskaber vil styrke de studerendes forudsætninger for at løse opgaverne i pædagogisk praksis. Et forhold, som bliver overset i forbindelse med uddannelsesreformerne, er, at studerendes personbundne erfaringer og baggrund har afgørende betydning for deres udbytte af uddannelsen. Det er ikke nok at udstyre de studerende med den nyeste, forskningsbaserede viden eller gennemprøvede erfaringer. Denne viden og disse erfaringer må bringes i spil med deres personbundne forudsætninger og de opgaver, de skal løse i pædagogisk praksis.
I det igangværende fou-projekt har vi med afsæt i videooptagelser af de studerendes egen undervisning i pædagogisk praksis gennem analyse, diskussion og fokuseret feedback målbevidst udfordret deres forestillinger om, hvordan de agerer i pædagogisk praksis, og hvad ”effektiv” undervisning er. Hovedantagelserne bag projektet er, at de studerendes personbundne kundskaber kan synliggøres, at deres lægmandsopfattelser af, hvad ”effektiv” undervisning er, kan udfordres gennem analyser og drøftelser, og at brugen af IRIS Connects dataindsamlings- og databehandlingsværktøjer kan støtte såvel dokumentations- som analysearbejdet i de studerendes egne undersøgelser.
Vores foreløbige resultater viser, at studerende får øje på sig selv, når de får øjne på deres praksis. De ændrer faktisk handlingsstrategier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2014 |
Status | Udgivet - 2014 |
Begivenhed | nordisk læreruddannelseskongres - Læreruddannelsen i Grønland, Nuuk, Grønland Varighed: 2 sep. 2014 → 8 sep. 2014 Konferencens nummer: 13. nordiske læreruddannelseskongres |
Konference
Konference | nordisk læreruddannelseskongres |
---|---|
Nummer | 13. nordiske læreruddannelseskongres |
Lokation | Læreruddannelsen i Grønland |
Land/Område | Grønland |
By | Nuuk |
Periode | 02/09/14 → 08/09/14 |
Emneord
- læreruddannelsen
- IRIS Connect
- Videoobservation
- teori-praksisforholdet