Eksperter: Vi skal væk fra, at trænere ser trivsel som ekstraarbejde: Fodbold skaber ikke bare trivsel af sig selv. Det kræver trænere, der tænker pædagogisk og arbejder med gode fællesskaber, mener forskerne Ole Lund, Kenneth Aggerholm og Kasper Lasthein Madsen.

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Fodbold skaber ikke bare trivsel af sig selv. Det kræver trænere, der tænker pædagogisk og arbejder med gode fællesskaber, mener forskerne Ole Lund, Kenneth Aggerholm og Kasper Lasthein Madsen. Debatindlæg i idrætsmonitor.

Udfordringer med trivsel blandt børn og unge er et samfundsanliggende, der kræver tiltag på flere niveauer. En netop udgivet rapport fra Trivselskommissionen anbefaler en indsats, hvor leg, idræt og fysisk aktivitet opprioriteres. Det er en mulighed for idrætsforeninger og -forbund til at komme på banen, hvilket senest er sket med DBU’s store satsning ’Hele Danmarks Klubhus’. Her fremhæves det, at fodbold kan spille en central rolle i bestræbelserne på at fremme børn og unges trivsel gennem ’leg, læring og fællesskab’. Men hvad vil det egentlig sige at fremme trivsel gennem fodbold? Og hvordan kan vi som idrætsforskere og praktikere bidrage til, at det ikke blot bliver flotte ord, men idrætspædagogisk praksis i foreningslivet? Vores budskab er enkelt: Trivsel i idræt kræver, at vi tager idrætten – og trænerrollen – alvorligt som et pædagogisk anliggende. Det kræver, at vi ser trivsel som et spørgsmål om dannelse.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato7 maj 2025
StatusUdgivet - 7 maj 2025
NavnIdrætsmonitor

Citationsformater