Elevattituder på erhvervsuddannelserne

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskningpeer review

Abstract

På teknisk skole forholder eleverne sig til og tilegner sig de normer, forventninger og krav, som de mødes af på en given erhvervsuddannelse, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved, at eleverne tilegner sig særlige attituder. Disse kan være mere eller mindre passende.For at blive betragtet som en potentiel fagperson eller ”En rigtig erhvervsuddannelseselev” skal eleven fremvise en passende attitude. Elevernes attituder kommer dermed til mere eller mindre direkte at influere på, om eleverne fastholdes i uddannelserne.

Jeg kan ikke på baggrund af det afhandlingens empiri afgøre om det, at elever har passende attituder, betyder mere end elevernes faglige kunnen; men jeg har påvist, at tilegnelsen af passende attituder er særligt vigtig på erhvervs-uddannelserne, fordi erhvervs-uddannelserne er tæt knyttet til arbejdsmarkedet, hvor det at have en passende attitude ser ud til at være afgørende for at få adgang hertil. Erhvervsuddannelsen kan ikke gennemføres, hvis ikke en elev opnår en uddannelsesaftale med en virksomhed (på nogle uddannelser er skolepraktik dog en mulighed). Dermed har attituden en afgørende betydning for, om eleverne kan gennemføre en erhvervsuddannelse.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 5 nov. 2014
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • erhvervsuddannelser

Citationsformater