Elevens alsidige udvikling: et tilværelsespsykologisk perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Elevens alsidige udvikling er en central værdi i grundlaget og sigtet med den danske folkeskole. På trods af forskellige forsøg på at indkredse den alsidige udvikling, fremstår begrebet fortsat abstrakt både i teori og praksis. Lærere oplever det svært at præcisere, hvad de forstår ved elevensalsidige udvikling og begrunde, hvordan de arbejder med det i praksis og efterlyser pædagogiske
interventioner og indsatser, som de kan anvende i arbejdet med at planlægge, gennemføre ogevaluere den alsidige udvikling. I dette kapitel undersøger jeg nogle af de teoretiske, metodiske ogpædagogisk-didaktiske implikationer, som et lovkrav om elevens alsidige udvikling i skolen medfører, og jeg giver et konkret bud på, hvordan man fra et tilværelsespsykologisk perspektiv kan arbejde med elevens alsidige udvikling i skolen.
OriginalsprogDansk
TitelHvorfor går børn i skole?
RedaktørerElsebeth Jensen, Ole Løw
Antal sider154
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato1 mar. 2020
Sider137
Kapitel9
ISBN (Trykt)9788750053651
StatusUdgivet - 1 mar. 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater