Elever i og med vanskeligheder med læsning og skrivning i 1.klasse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

At være en elev med læse-og skrivevanskeligheder betyder, at elevens læsevanskeligheder er genetisk betingede, hvis han eller hun eksempelvis er dyslektiker (se Hagtvet m.fl., 2016). Tilsvarende betyder det at være i læse-og skrivevan-skeligheder, at eleven sættes i en situation, hvor kravene til kompetencer i læsning og skrivning bliver uoverkommelige og vanskelighederne dermed forstærkes. Hagtvet, Frost og Refsahl (2016) taler her om, at det er af afgørende betyd-ning, at skolen og læreren ikke ser læse-og skrivevanske-ligheder som elevens individuelle problem, men at man vedkender sig ansvaret for at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs forudsætninger. Og samtidig må eleven ved-kende sig sine vanskeligheder og arbejde med disse. De be-nævner dette dobbelt ejerskab til læse-og skrivevanske-lighederne.
OriginalsprogDansk
TitelLæsning og skrivning i indskolingen-en differentieret praksis
RedaktørerVibeke Boelt, Inger Maibom
Antal sider21
Vol/bind1
UdgivelsesstedKVaN
ForlagKvaN
Publikationsdato1 apr. 2021
Udgave1
Sider107-128
Artikelnummer5
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-87-93820-17-3
StatusUdgivet - 1 apr. 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Læsning, skrivning, indskoling

Citationsformater