Abstract
At være en elev med læse-og skrivevanskeligheder betyder, at elevens læsevanskeligheder er genetisk betingede, hvis han eller hun eksempelvis er dyslektiker (se Hagtvet m.fl., 2016). Tilsvarende betyder det at være i læse-og skrivevan-skeligheder, at eleven sættes i en situation, hvor kravene til kompetencer i læsning og skrivning bliver uoverkommelige og vanskelighederne dermed forstærkes. Hagtvet, Frost og Refsahl (2016) taler her om, at det er af afgørende betyd-ning, at skolen og læreren ikke ser læse-og skrivevanske-ligheder som elevens individuelle problem, men at man vedkender sig ansvaret for at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs forudsætninger. Og samtidig må eleven ved-kende sig sine vanskeligheder og arbejde med disse. De be-nævner dette dobbelt ejerskab til læse-og skrivevanske-lighederne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læsning og skrivning i indskolingen-en differentieret praksis |
Redaktører | Vibeke Boelt, Inger Maibom |
Antal sider | 21 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | KVaN |
Forlag | KvaN |
Publikationsdato | 1 apr. 2021 |
Udgave | 1 |
Sider | 107-128 |
Artikelnummer | 5 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93820-17-3 |
Status | Udgivet - 1 apr. 2021 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Læsning, skrivning, indskoling