Elevers anvendelse af it som støtte for udvikling af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger et eksempel på, hvordan indskolings elevers anvendelse af it støttede deres udvikling af handlekompetence i forhold til mad og sundhed. I eksemplet skete dette i et flerfagligt projektforløb, hvor elevernes anvendelse af it som læremiddel var integreret i obligatoriske fag. Undersøgelsen indgår i følgeforskningen i udviklingsprojektet LOMA, Lokal Mad – en innovativ model for læring og næring til skoleelever (LOMA), der gennemføres på seks skoler i Danmark i perioden 2015-2017. Nærværende artikel formidler indsigt fra et single-casestudie af, hvordan elever i 1. klasse udvikler mad- og sundhedsrelateret handlekompetence via innovative LOMA- undervisningsforløb. Hovedkonklusionen er, at der er indikationer på at integration af et digitalt læremiddel – i dette tilfælde iPads – støttede elevernes udvikling af handlekompetence indenfor mad og sundhed. Implikation af dette for praksis er, at elevers anvendelse af digitale læremidler bør indgå som en central komponent i efteruddannelse af lærere, der skal gennemføre undervisning i LOMA. Det er endvidere en implikation, at der er behov for yderligere forskning i, hvordan it kan støtte elevernes udbytte af at deltage i flerfaglige, projektorienterede undervisningsforløb som LOMA.

OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer2
Antal sider34
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - 1 feb. 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Mad og måltider
  • handlekompetence
  • it-støtte
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • IVAC
  • well-being
  • Skoler, fag og institutioner
  • Helhedsskolen
  • LOMA skole

Citationsformater