Elevers produktion af multimodale tekster: Hvad ved vi og hvad mangler vi?

Vibeke Christensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

8 Downloads (Pure)

Abstract

I Danmark er der med de nye Fælles Mål fra 2014 indført et krav om, at eleverne skal kunne lave større multimodale produktioner. Også i de øvrige skandinaviske lande indgår arbejde med multimodale tekster med forskellig betegnelse i læreplanen for modersmålsfaget. Det er således relevant at undersøge, hvad man ved om elevers produktion af multimodale tekster. Denne artikel bidrager med en gennemgang af nordisk forskning inden for området og med udblik til den øvrige vestlige verden. Teoretisk beskrives multimodalitet med udgangspunkt i New London Groups programartikel fra 1996 og den udvikling af multimodalitet, som gruppen omkring Kress og van Leeuwen har bidraget med. Resultaterne af forskningsgennemgangen præsenteres i fem temaer: terminologi, didaktik, undervisning, elevudbytte og vurdering. Diskussion pågår løbende inden for hvert tema, og der peges på didaktiske perspektiver.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer8
TidsskriftActa Didactica Norge
Vol/bind10
Udgave nummer3
Antal sider19
ISSN1504-9922
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • folkeskolen

Citationsformater