Elevers tekstproduktion i pædagogiske kontekster

Kristine Kabel

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

    Abstract

    I præsentationen fremlægges metodiske aspekter af ph.d.-projektet ”Elevers litterære responstekster i udskolingen” (2013-2016). Det er et eksplorativt studie, hvor der foretages feltarbejde i tre 8. klasser. Hovedfokus er at undersøge elevers måder at udtrykke stillingtagen på, når de i faget dansk fortolker fiktive, narrative tekster. Projektet har et teoretisk afsæt i sociokulturelle og socialsemiotiske begreber om reflekteret, kritisk literacy.
    To forhold relateret til projektet diskuteres i præsentationen: Ud fra et ønske om at undersøge elevers tekster i deres situationelle og kulturelle kontekster og med afsæt i Hallidays registerbegreb, hvilke aspekter af en undervisning vil det så være relevant at rette et analytisk fokus mod?
    På hvilken måde kan elevers valg af meningsskabende ressourcer i deres litterære responstekster forbindes med samme elevers metaviden og repræsentationer af litteraturundervisningens praksisser og formål?
    Præsentationen vil fokusere på disse spørgsmål og derved berøre metodiske overvejelser og teoretiske implikationer i forhold til særligt kontekstbegrebet, som kan være knyttet til SFL-baseret lingvistisk forskning i pædagogiske sammenhænge.


    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2014
    Antal sider1
    StatusUdgivet - 2014
    BegivenhedNordisk SFL - Stockholm, Sverige
    Varighed: 9 okt. 201410 okt. 2014

    Konference

    KonferenceNordisk SFL
    Land/OmrådeSverige
    ByStockholm
    Periode09/10/1410/10/14

    Citationsformater