Abstract
I præsentationen fremlægges metodiske aspekter af ph.d.-projektet ”Elevers litterære responstekster i udskolingen” (2013-2016). Det er et eksplorativt studie, hvor der foretages feltarbejde i tre 8. klasser. Hovedfokus er at undersøge elevers måder at udtrykke stillingtagen på, når de i faget dansk fortolker fiktive, narrative tekster. Projektet har et teoretisk afsæt i sociokulturelle og socialsemiotiske begreber om reflekteret, kritisk literacy.
To forhold relateret til projektet diskuteres i præsentationen: Ud fra et ønske om at undersøge elevers tekster i deres situationelle og kulturelle kontekster og med afsæt i Hallidays registerbegreb, hvilke aspekter af en undervisning vil det så være relevant at rette et analytisk fokus mod?
På hvilken måde kan elevers valg af meningsskabende ressourcer i deres litterære responstekster forbindes med samme elevers metaviden og repræsentationer af litteraturundervisningens praksisser og formål?
Præsentationen vil fokusere på disse spørgsmål og derved berøre metodiske overvejelser og teoretiske implikationer i forhold til særligt kontekstbegrebet, som kan være knyttet til SFL-baseret lingvistisk forskning i pædagogiske sammenhænge.
To forhold relateret til projektet diskuteres i præsentationen: Ud fra et ønske om at undersøge elevers tekster i deres situationelle og kulturelle kontekster og med afsæt i Hallidays registerbegreb, hvilke aspekter af en undervisning vil det så være relevant at rette et analytisk fokus mod?
På hvilken måde kan elevers valg af meningsskabende ressourcer i deres litterære responstekster forbindes med samme elevers metaviden og repræsentationer af litteraturundervisningens praksisser og formål?
Præsentationen vil fokusere på disse spørgsmål og derved berøre metodiske overvejelser og teoretiske implikationer i forhold til særligt kontekstbegrebet, som kan være knyttet til SFL-baseret lingvistisk forskning i pædagogiske sammenhænge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2014 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 2014 |
Begivenhed | Nordisk SFL - Stockholm, Sverige Varighed: 9 okt. 2014 → 10 okt. 2014 |
Konference
Konference | Nordisk SFL |
---|---|
Land/Område | Sverige |
By | Stockholm |
Periode | 09/10/14 → 10/10/14 |