Elevopgaver og elevprodukter i matematik

Rune Hansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Brugen af matematiske opgaver udgør ofte en didaktisk selvfølgelighed for mange matematiklærere med dertilhørende etablerede rutiner. Rutiner er nødvendige og relevante i didaktiske situationer, men der opstår et problem, når en rutine fastfryses og udvikler sig til et ritual for læreren, da det er med til at undertrykke lærerens refleksion over sin undervisningspraksis (Jank & Meyer, 1997). Det er problematisk for elevernes matematiske læring, hvis matematiklærere ikke forholder sig reflekterende til opgavernes udformning med tilhørende krav til elevernes matematiske arbejde. På den baggrund er der på tværs af de tre universitetsskoler udviklet et projekt, som vil bidrage til en matematikdidaktisk diskussion af, hvad en opgavedidaktisk praksis i matematikundervisning er, bør være, hvorfor og hvordan.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
RedaktørerAlexander von Oettingen, Keld Thorgård
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2019
Sider137-150
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7160-759-8
StatusUdgivet - 2019
NavnUndervisning og læring

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater