Abstract
Er det rigtigt, at jo mere vejledning eleverne får, jo flere bliver i tvivl om, hvad de vil? Er det rigtigt, at de afklarede elever ikke ønsker vejledning, fordi de hellere vil bruge tid på ‘sjove’ tilbud på efterskolen? Karrierervejledning på efterskolerne tilrettelægges og organiseres på mange forskellige måder, og eleverne kommer med meget forskellige forventninger og erfaringer med, hvad karrierevejledning er, og kan. I Efterskoleforeningen arbejdes der for, at karrierevejledningen skal ses som en del af elevernes dannelses- og uddannelsesforløb på efterskolen. Nogle skoler arbejder systematisk med karrierevejledning hen over hele skoleåret, mens andre ser vejledning som isolerede aktiviteter. I dette kapitel sætter vi fokus på karrierevejledning og på elevernes oplevelse og erfaringer med omfanget af den vejledning, de har modtaget på efterskolerne og med deres afklarethed i forhold til valg af uddannelse. Dernæst ses der nærmere på efterskoleforeningens arbejde med karrierervejledning og på vejledningsteoretiske perspektiver på vores undersøgelsesresultater. Vi dykker ned i, hvad der kan lede til god karrierevejledning, og går ind i en diskussion af efterskolens mulige rolle i forhold til at hjælpe de unge på vej i den dannelsesproces som knytter sig til karrierevejledningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Efterskolernes praksis under lup : Undersøgelser af dannende undervisning og samvær |
Antal sider | 15 |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 15 feb. 2020 |
Sider | 243-258 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7204 491 0 |
Status | Udgivet - 15 feb. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- elevperspektiv
- karrierevejledning