Elmafonden: Undervisning i Sundhedsfremme og Bevægelse gennem leg med roller og en fiktiv rammefortælling

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Elmafonden, abstract Bridging: Spaces in between

Pædagog på en døgninstitution:
Må man gerne sådan komme ind bare fra gaden af, eller hvordan lander man hos jer? Vi har nogle borgere hos os, kan vi bare sende dem op og svømme?
Teamleder på Center for Social Rehabilitering (CSR): De kan øh jo bare komme og kigge?
(Alle ler, også personale og Teamleder på CSR)
Pædagog (CSR): (afbryder latter) Det er jo noget med, at når man bor på sådan et opholdssted, så har man en sagsbehandler ved kommunen?
(…)
For et øjeblik siden præsenterede CSR, hvordan de arbejder med kropslig dannelse. Nu svares på spørgsmål. Der skal arbejdes lidt med visitationsprocesser, men det er hurtigt klaret for i virkeligheden er institutionerne digtet af studerende og det pædagogiske personale er roller spillet af studerende. Ovenstående er et glimt fra første del af et to dages forløb bundet sammen af en rammefortælling, hvor Elmafonden er central aktør. Udfordringen er, at fonden kun giver udviklingsmidler til institutioner med et stærkt praksisgrundlag. Derfor øver studerende sig på at være ansatte i en institution, der har sundhedsfremme og bevægelse integreret i både værdigrundlag og dagligt arbejde.
Vi (Ellen og Martha = Elma) vil præsentere forløbet og invitere jer ind i vores udviklings- og forskningsrum til dialog om praksisnær, fagligt udfordrende legende undervisning gennem fiktive roller og scenarier på tværs af fag og temaer.
Baggrunden for vores samarbejde er Marthas ph.d projekt, hvor hun forskningen er i krydsfeltet mellem dramaturgi og leg (Gladsø et al., 2015). Elmafonden er det første af en række designeksperimenter(Krogh et al., 2015; Redström, 2017) i et praksisbaseret designforskningsprojekt (Vaughan, 2017), hvor undervisning designes dramaturgisk (Østern, 2021). Ellen er underviser i sundhedsfremme og bevægelse og optaget af enaktiv undervisning (Fredens, 2018). I nærværende eksempel kropslig dannelse (Whitehead, 2001) og Gebauer og Wulf (2001) og undervisning som øverum for både praktisk arbejde og faglig argumentation.
Referencer
Fredens, K. (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzel Forlag.
Gladsø, S., Gjervan, E. K., Hovik, L., & Skagen, A. (2015). Lek som dramaturgisk veiviser. Dramaturgi : forestillinger om teater (2. utgave ed., pp. 211-218). Universitetsforlaget.
Gebauer G og Wulf C (2001): Kroppens sprog : spil, ritualer, gestik (1. udgave, 1. oplag). (2001). Gyldendal Uddannelse
Krogh, P. G., Markussen, T., & Bang, A. L. (2015). Ways of drifting—Five methods of experimentation in research through design. In A. Chakrabarti (Ed.), ICoRD’15–Research into Design Across Boundaries Volume 1 (pp. 39-50). Springer. https://doi.org/10.1007/978-81-322-2232-3_4
Østern, A. (2021). Dramaturgical action repertoire: Openings, breaches, encounters. In A. Østern (Ed.), Teaching and Learning through Dramaturgy (pp. 1-8). Routledge.
Redström, J. (2017). Making design theory. MIT Press.
Vaughan, L. (Ed.). (2017). Practice-based design research. Bloomsbury Publishing.
Whitehead 1, M. (2001). The concept of physical literacy. European Journal of Physical Education, 6(2), 127–138.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10 nov. 2022
Antal sider1
StatusUdgivet - 10 nov. 2022
BegivenhedBridging 2022: SPACES IN BETWEEN – Bridging Movement Meaning Research & Practice - Københavns Universitet, København
Varighed: 10 nov. 202210 nov. 2022
https://bridging.nu/bridging-2022/

Konference

KonferenceBridging 2022
LokationKøbenhavns Universitet
ByKøbenhavn
Periode10/11/2210/11/22
Internetadresse

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Sundhed, krop og bevægelse
  • designforskning
  • drama som læringsform
  • dramaturgi
  • kropslig dannelse
  • scenariedidaktik
  • Æstetik

Citationsformater