Følelsesarbejde i sagsbehandlerens praksis

Cecilie K. Moesby-Jensen, Helle Schjellerup Nielsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Mødet mellem borgere og sagsbehandlere er følelsesfuldt, da det er centeret omkring væsentlige udfordringer og forandringer i borgerens liv. Følelser er således altid på spil i socialt arbejde, men håndteres forskelligt af de professionelle. I et eksplorativt og kvalitativt casestudie på to socialforvaltninger har vi identificeret tre former for følelsesarbejde: 1. Når sagsbehandleren lukker af for følelserne både i situationen og efterfølgende. 2. Når sagsbehandleren udskyder følelserne og arbejder med dem efterfølgende. 3. Når følelserne dominerer og en sag kommer ind under huden på sagsbehandleren. Følelsesarbejde påvirker arbejdslivet både positivt og negativt. Viden om forskellige former for følelsesarbejde kan bidrage til professionelles diskussioner om følelser på arbejdspladsen såvel som deres psykosociale arbejdsmiljø. Dette er faktorer, der kan bidrage til at udvikle praksis. Studiet har vist, at følelsesarbejde er et multidimentionelt begreb, da det ikke blot håndteres forskelligt af sagsbehandlerne, men også altid er relateret til den specifikke følelseskultur og praksisfællesskabet på arbejdspladsen.
    Bidragets oversatte titelFølelsesarbejde i sagsbehandlerens praksis
    OriginalsprogEngelsk
    TidsskriftEuropean Journal of Social Work
    Vol/bind18
    Udgave nummer5
    Sider (fra-til)690-702
    Antal sider12
    ISSN1369-1457
    DOI
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • socialrådgivning

    Citationsformater