TY - CHAP
T1 - Emotionel og entreprenant didaktik i bæredygtige designuddannelser
AU - Østergaard, Thomas
AU - Abella, Ainoa
AU - Araya, Maria Jose
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Studerende på videregående uddannelser vil både før og efter dimission skulle indgå i en verden, hvor der er behov for at skabe bæredygtige løsninger til komplekse systemer. Men ikke desto mindre afslutter mange europæiske designstuderende deres studier med en snæver fordybelse i designfærdigheder, - de mangler færdigheder til at takle den komplekse virkelighed, ligesom de studerende mangler tilknytning til undervisningen i bæredygtig udvikling. Hvis den studerende skal involveres i undervisningen i bæredygtig udvikling, peger ny forskning på, at underviserne i deres tilrettelæggelse af undervisningsforløb bør inddrage didaktikker, der tager højde for at fremme den studerendes motivation, gennem bl.a. brug entreprenante og emotionelle metoder i undervisningen. Dette kapitel er baseret på to nye diskurser inden for forskning i såvel entreprenant som designdidaktik – samt hvorledes disse vil kunne forbindes. Den første diskurs omhandler ”emotionel læring” og ”emotionelt design” – i relation til hvordan følelser påvirker den studerendes læringsproces inden for uddannelser for bæredygtig udvikling (UBU). Følelser påvirker den studerendes læringsproces såvel som vedkommendes sundhed og trivsel (Pekrun, 2014). Den anden diskurs er optaget af, hvordan anvendelse af værdidreven emotionel entreprenant didaktik, der er baseret på forbindelsen mellem emotionelt påvirkende handlinger/begivenheder og udvikling af entreprenante færdigheder, kan påvise en ny emotionelt baseret forståelse af værdien af altruistiske (bæredygtige) resultater inden for entreprenante uddannelser (Lackeus, 2020). Med anvendelse af en komparativ eksperimenterende forskningsmetode inden for forskning gennem design (Research through Design) introducerer dette kapitel følgende to emotionelle værktøjer: “Design for Change - Yggdrasill” fra VIA Design & Business, Danmark og “Emotional Analogous Data” fra ELISAVA, School of Engineering & Design, Barcelona. De første resultater indikerer et øget behov for en styrkelse af emotionel uddannelse, hvilket udøver en påvirkning af Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) og de studerendes udvikling som professionelle designere. Dette kapitel vil således forsøge at påvise, hvordan emotionelle værktøjer kan bidrage til at give både studerende og undervisere kompetencer til at forbedre UBU og bæredygtigt design.
AB - Studerende på videregående uddannelser vil både før og efter dimission skulle indgå i en verden, hvor der er behov for at skabe bæredygtige løsninger til komplekse systemer. Men ikke desto mindre afslutter mange europæiske designstuderende deres studier med en snæver fordybelse i designfærdigheder, - de mangler færdigheder til at takle den komplekse virkelighed, ligesom de studerende mangler tilknytning til undervisningen i bæredygtig udvikling. Hvis den studerende skal involveres i undervisningen i bæredygtig udvikling, peger ny forskning på, at underviserne i deres tilrettelæggelse af undervisningsforløb bør inddrage didaktikker, der tager højde for at fremme den studerendes motivation, gennem bl.a. brug entreprenante og emotionelle metoder i undervisningen. Dette kapitel er baseret på to nye diskurser inden for forskning i såvel entreprenant som designdidaktik – samt hvorledes disse vil kunne forbindes. Den første diskurs omhandler ”emotionel læring” og ”emotionelt design” – i relation til hvordan følelser påvirker den studerendes læringsproces inden for uddannelser for bæredygtig udvikling (UBU). Følelser påvirker den studerendes læringsproces såvel som vedkommendes sundhed og trivsel (Pekrun, 2014). Den anden diskurs er optaget af, hvordan anvendelse af værdidreven emotionel entreprenant didaktik, der er baseret på forbindelsen mellem emotionelt påvirkende handlinger/begivenheder og udvikling af entreprenante færdigheder, kan påvise en ny emotionelt baseret forståelse af værdien af altruistiske (bæredygtige) resultater inden for entreprenante uddannelser (Lackeus, 2020). Med anvendelse af en komparativ eksperimenterende forskningsmetode inden for forskning gennem design (Research through Design) introducerer dette kapitel følgende to emotionelle værktøjer: “Design for Change - Yggdrasill” fra VIA Design & Business, Danmark og “Emotional Analogous Data” fra ELISAVA, School of Engineering & Design, Barcelona. De første resultater indikerer et øget behov for en styrkelse af emotionel uddannelse, hvilket udøver en påvirkning af Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) og de studerendes udvikling som professionelle designere. Dette kapitel vil således forsøge at påvise, hvordan emotionelle værktøjer kan bidrage til at give både studerende og undervisere kompetencer til at forbedre UBU og bæredygtigt design.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Æstetik, design og medier
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772164854
SP - 191
EP - 213
BT - Mulighedernes Didaktik
A2 - Ramsgaard, Michael Breum
A2 - Brahe-Orlandi, Raffaele
A2 - Højlund, Christina
A2 - Thomassen, Mette Lindahl
A2 - Østergaard, Thomas
PB - Frydenlund
CY - Frederiksberg
ER -