Abstract
Artiklen bygger på empirisk materiale indsamlet i efteråret 2021. Materialet indgår som en del af skitserne og de indledende refleksioner til Erasmus-projektet: ´Student teacher Well-Being Deepening Understanding and Building Support (2020-2023)´.
Datamaterialet indikerer bl.a., at omkring halvdelen af de lærerstuderende har svært ved både at finde motivation, have selvtillid og se formål med praktikken. Dette anses som en udfordring, særligt når well-being kan defineres som oplevelsen af meningsfuldhed, fællesskabelse og en god balance mellem udfordringer og ressourcer (Tinto 2015; Shah & Marks 2004; Dodge, R., Daly, A., Huyton, J., & Sanders, L. 2012).
I artiklen anes der derfor de første konturer til, hvad der kalder på særlig opmærksomhed, hvis man ønsker at kvalificere de studerendes wellbeing under studieperioder med praktik. Der peges herunder på en mere (men ikke kun) personcentreret tilgang til vejledning samt i det hele taget en bedre balance mellem objektivitet/ generaliseringer og subjektivitet/ erfaringer.
Datamaterialet indikerer bl.a., at omkring halvdelen af de lærerstuderende har svært ved både at finde motivation, have selvtillid og se formål med praktikken. Dette anses som en udfordring, særligt når well-being kan defineres som oplevelsen af meningsfuldhed, fællesskabelse og en god balance mellem udfordringer og ressourcer (Tinto 2015; Shah & Marks 2004; Dodge, R., Daly, A., Huyton, J., & Sanders, L. 2012).
I artiklen anes der derfor de første konturer til, hvad der kalder på særlig opmærksomhed, hvis man ønsker at kvalificere de studerendes wellbeing under studieperioder med praktik. Der peges herunder på en mere (men ikke kun) personcentreret tilgang til vejledning samt i det hele taget en bedre balance mellem objektivitet/ generaliseringer og subjektivitet/ erfaringer.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Publikationsdato | 22 aug. 2022 |
Udgiver | STeWDUBS |
Status | Udgivet - 22 aug. 2022 |