En Cultural Studies tilgang til kulturmøder og interkulturalitet i et overgangsperspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet peger på, at engelskfagets identitet i grundskolen og i gymnasiet er blevet stadig mere kompleks. Eleverne i grundskolen skal kunne indgå i kulturmøder med mennesker fra hele verden og i gymnasiet kan sproget bruges til at afkode og forstå kontekster og uddrage og opbygge viden om verden og kulturforståelse. Faget ændrer på den måde status til et lingua franca og et kulturformidlingssprog. På baggrund af en ph.d.-afhandling om interkulturalitet i engelskundervisningen i 8.klasse, introduceres Cultural Studies med særligt fokus på intersektionalitet, andetgørelsesprocesser og subtektualitet. Cultural studies skal forstås som en teoretisk linse, som lærere i grundskolen og i gymnasiet kan bruge som baggrundsviden for deres valg af tekster og medier i undervisningen og som baggrundsviden for en kulturdidaktik, der tager højde for diversitet og elevernes muligheder for at forholde sig til forskellige perspektiver. Der er fortsat et stort behov for forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger hvordan undervisningen foregår på de to niveauer, også vertikalt i uddannelsessystemet – på læreruddannelsen og på universiteterne.
OriginalsprogDansk
TitelMind the Gap : om faglige overgange i engelsk
RedaktørerBodil Hohwü Nielsen, Bodil Åse Fransen Schmidt
Antal sider6
ForlagEngelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
Publikationsdato2020
Sider21-26
Kapitel8
ISBN (Elektronisk)978-87-972612-0-0
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Engelskfaget
  • overgange fra grundskole til gymnasium
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Engelskfaget
  • Overgange fra grundskole til gymnasium

Citationsformater