TY - CHAP
T1 - En Cultural Studies tilgang til kulturmøder og interkulturalitet i et overgangsperspektiv
AU - Svarstad, Lone Krogsgaard
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Kapitlet peger på, at engelskfagets identitet i grundskolen og i gymnasiet er blevet stadig mere kompleks. Eleverne i grundskolen skal kunne indgå i kulturmøder med mennesker fra hele verden og i gymnasiet kan sproget bruges til at afkode og forstå kontekster og uddrage og opbygge viden om verden og kulturforståelse. Faget ændrer på den måde status til et lingua franca og et kulturformidlingssprog. På baggrund af en ph.d.-afhandling om interkulturalitet i engelskundervisningen i 8.klasse, introduceres Cultural Studies med særligt fokus på intersektionalitet, andetgørelsesprocesser og subtektualitet. Cultural studies skal forstås som en teoretisk linse, som lærere i grundskolen og i gymnasiet kan bruge som baggrundsviden for deres valg af tekster og medier i undervisningen og som baggrundsviden for en kulturdidaktik, der tager højde for diversitet og elevernes muligheder for at forholde sig til forskellige perspektiver. Der er fortsat et stort behov for forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger hvordan undervisningen foregår på de to niveauer, også vertikalt i uddannelsessystemet – på læreruddannelsen og på universiteterne.
AB - Kapitlet peger på, at engelskfagets identitet i grundskolen og i gymnasiet er blevet stadig mere kompleks. Eleverne i grundskolen skal kunne indgå i kulturmøder med mennesker fra hele verden og i gymnasiet kan sproget bruges til at afkode og forstå kontekster og uddrage og opbygge viden om verden og kulturforståelse. Faget ændrer på den måde status til et lingua franca og et kulturformidlingssprog. På baggrund af en ph.d.-afhandling om interkulturalitet i engelskundervisningen i 8.klasse, introduceres Cultural Studies med særligt fokus på intersektionalitet, andetgørelsesprocesser og subtektualitet. Cultural studies skal forstås som en teoretisk linse, som lærere i grundskolen og i gymnasiet kan bruge som baggrundsviden for deres valg af tekster og medier i undervisningen og som baggrundsviden for en kulturdidaktik, der tager højde for diversitet og elevernes muligheder for at forholde sig til forskellige perspektiver. Der er fortsat et stort behov for forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger hvordan undervisningen foregår på de to niveauer, også vertikalt i uddannelsessystemet – på læreruddannelsen og på universiteterne.
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Engelskfaget
KW - overgange fra grundskole til gymnasium
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Engelskfaget
KW - Overgange fra grundskole til gymnasium
M3 - Bidrag til bog/antologi
SP - 21
EP - 26
BT - Mind the Gap
A2 - Hohwü Nielsen, Bodil
A2 - Fransen Schmidt, Bodil Åse
PB - Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
ER -