Abstract
Når elever analyserer og fortolker litteratur i udskolingens danskfag, indebærer
det en sproglig stillingtagen. I denne artikel viser og diskuterer jeg, hvordan elever
i litteraturundervisning i udskolingens danskfag især forholder sig til de litterære
figurer som lyslevende personer, og at de desuden udviser en diskret involverethed
ved at forholde sig til personerne på en måde, hvor de selv er tilbageholdende og
kun indirekte inddrager egne værdisæt.
det en sproglig stillingtagen. I denne artikel viser og diskuterer jeg, hvordan elever
i litteraturundervisning i udskolingens danskfag især forholder sig til de litterære
figurer som lyslevende personer, og at de desuden udviser en diskret involverethed
ved at forholde sig til personerne på en måde, hvor de selv er tilbageholdende og
kun indirekte inddrager egne værdisæt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Udgave nummer | 20 |
Sider (fra-til) | 18-26 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - 2016 |