En empirisk forankret metodologi for studiet af værdier i professionerne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Professionerne er forpligtet på at fremme bestemte værdier som social retfærdighed og empowerment. Men hvordan skal disse abstrakte værdier fortolkes? Vi argumenterer for, at en adækvat metodologi for studiet af professionsrelevante værdier må indeholde principper for håndtering af uudtalte
baggrundsantagelser og forudsætninger funderet i forskelle i sociale perspektiver,
og at centralt blandt disse er et princip om inddragelse af sårbare eller undertrykte gruppers erfaringer med at leve under undertrykkende omstændigheder som data i undersøgelsen. For at anskueliggøre tilgangen gør vi brug af et eksempel på, hvordan etnografiske studier kan anvendes i analysen af professionsrelevante værdier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind16
Udgave nummer30
Sider (fra-til)26-37
Antal sider12
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater