En fænomenologisk rejse mod entreprenante kompetencer: En mulighedssøgende didaktik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel har til formål at bidrage med bud på en didaktisk tilrettelæggelse af et praktikforløb i Pædagoguddannelsen/Socialdiakonuddannelsen, som har til hensigt at styrke og anvende studerendes refleksivitet og sanselighed, som indgangsvinkel til udviklingen af deres entreprenante mind-sæt.
Pædagogisk praksis er blevet præget af en neoliberalistisk styringslogik, hvormed meget pædagogisk arbejde retter sig mod at finde handlinger og løsninger, der kan måles og hvis effekt kan dokumenteres (Rothuizen, 2020). Som en konsekvens heraf kan fagprofessionelles skøn og dømmekraft blive reduceret eller helt udeladt (Togsverd & Rothuizen, 2016). Samtidig peger Steen Juul Hansen (2009) i sin forskning på, at det ikke primært er faglig viden, der kvalificerer pædagogiske handlinger, men i højere grad en fornemmelse, som trækker på en praksiskundskab. Vi vurderer således, at studerende ikke blot har brug for at tilegne sig og handle ud fra evidensbaseret viden, men viden også må basere sig på handlinger i og erfaringer med praksis og dermed udvide de fagprofessionelles mulighedsrum (Togsverd & Rothuizen, 2016).
Ud af ovenstående fremkommer vores empiriske forskningsartikels problemstilling: Hvordan kan en didaktik ved hjælp af et fænomenologisk perspektiv på den pædagogiske profession understøtte udviklingen af de studerendes entreprenante mind-set?
Artiklen tager udgangspunkt i en artistisk tilgang til innovation, som er forankret i en hermeneutisk fænomenologisk forståelse (Herholdt-Lomboldt, 2019). Fokus for den didaktik vi har afprøvet og giver indblik i, er at fremme en mulighedstænkning, som kan føre til innovation og entreprenørskab i praksis med opmærksomhed på og undersøgelse af menneskelige og meningsfulde øjeblikke. Udfoldelsen af øjeblikkene fra praksis sker i undringsværksteder, hvor de studerende undersøger deres subjektive eksistentielle oplevelser. Fundene fra de subjektive oplevelser implementeres i en aktionslæringsproces (Højbjerg, 2015) hvormed der skabes mulighed for innovation, entreprenørskab og kvalificering af praksis. 
Tesen er, at de studerende med en mulighedssøgende didaktik, får større tiltro og tillid til egen refleksivitet, sansning og dømmekraft i praksis. Med dette håber vi, at de studerendes udvikling af entreprenante kompetencer i højere grad kan blive vurderet og skabt ud fra andre parametre end effektivt målbare kvantiteter.
OriginalsprogDansk
TitelMulighedernes didaktik
RedaktørerRaffaele B Orlandi, Michael B. Ramsgaard, Thomas Østergaard, Christina Højlund, Mette L. Thomassen
ForlagFrydenlund Academic
StatusUnder udarbejdelse - 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater