Abstract
Vejledning til pædagoger i dagtilbud anvendes i disse år som et værktøj til at øge dagtilbuds inklusionsformåen. I bogen behandles spørgsmålet: Hvordan funger inklusionsvejledning og hvordan kan den udvikles?
Indholdet tager udgangspunkt i en kvalitativ interviews med vejledere og vejledte pædagoger og ledere i en kommune, hvor vejledning har været anvendt i mere end 10 år. I analyser af interviewene afdækkes hvordan læreprocesser og vejledningsstrategier udspiller sig i praksis i forhold til udvikling af inklusion, samt hvordan og under hvilke omstændigheder og forudsætninger vejledning kan fremme udvikling af inklusion i dagtilbud.
På baggrund af undersøgelsens resultater udvikles teoretisk baserede udviklingstiltag med hensyn til organisering af vejledning og udviklingsprocesser, professionalisering af inklusionsarbejdet, vejledningsdidaktik og udvikling af udsatte børns resurser.
Indholdet tager udgangspunkt i en kvalitativ interviews med vejledere og vejledte pædagoger og ledere i en kommune, hvor vejledning har været anvendt i mere end 10 år. I analyser af interviewene afdækkes hvordan læreprocesser og vejledningsstrategier udspiller sig i praksis i forhold til udvikling af inklusion, samt hvordan og under hvilke omstændigheder og forudsætninger vejledning kan fremme udvikling af inklusion i dagtilbud.
På baggrund af undersøgelsens resultater udvikles teoretisk baserede udviklingstiltag med hensyn til organisering af vejledning og udviklingsprocesser, professionalisering af inklusionsarbejdet, vejledningsdidaktik og udvikling af udsatte børns resurser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 13 aug. 2015 |
Status | Udgivet - 13 aug. 2015 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- dagtilbud
- didaktik
- inklusion
- institutionsudvikling
- situeret professionalisme
- udsathed
- udsatte børn
- vejledning