En guidet tur - Om inklusionsvejledning i dagtilbud

Jens Peter Larsen

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

128 Downloads (Pure)

Abstract

Vejledning til pædagoger i dagtilbud anvendes i disse år som et værktøj til at øge dagtilbuds inklusionsformåen. I bogen behandles spørgsmålet: Hvordan funger inklusionsvejledning og hvordan kan den udvikles?
Indholdet tager udgangspunkt i en kvalitativ interviews med vejledere og vejledte pædagoger og ledere i en kommune, hvor vejledning har været anvendt i mere end 10 år. I analyser af interviewene afdækkes hvordan læreprocesser og vejledningsstrategier udspiller sig i praksis i forhold til udvikling af inklusion, samt hvordan og under hvilke omstændigheder og forudsætninger vejledning kan fremme udvikling af inklusion i dagtilbud.
På baggrund af undersøgelsens resultater udvikles teoretisk baserede udviklingstiltag med hensyn til organisering af vejledning og udviklingsprocesser, professionalisering af inklusionsarbejdet, vejledningsdidaktik og udvikling af udsatte børns resurser.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato13 aug. 2015
StatusUdgivet - 13 aug. 2015

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • dagtilbud
  • didaktik
  • inklusion
  • institutionsudvikling
  • situeret professionalisme
  • udsathed
  • udsatte børn
  • vejledning

Citationsformater