En insisterende læringsdagsorden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer en kritisk analyse af den politiske læringsdagsorden, der siden starten af 00’erne har haft til hensigt at modernisere, effektivisere og skabe bedre kvalitet i daginstitutionerne. Med artiklen ønsker jeg at bidrage til debatten om læring og kvalitet i daginstitutioner ved at synliggøre, hvordan læringsdagsordnen er forbundet i komplekse netværk af aktører og forhandlinger, der medvirker til at udbrede en uddannelsespolitisk ’sandhed’ om læring og kvalitet, der selvfølgelig- og nødvendiggør en revision af de pædagogiske læreplaner og indførelse af læringsmål. Ved at afselvfølgeliggøre læringsdagsordenen og blotlægge de definitionskampe, der aktuelt udspiller sig, er det mit håb at gøre læringsdagsordnen åben for kritik og for derigennem at skabe nye og anderledes tænke- og handlemuligheder for pædagoger og ledere, når de skal agere indenfor læringsdagsordenen og implementere den styrkede pædagogiske læreplan. Artiklen er baseret på ph.d.-afhandlingen ”Originale pædagoger. Daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden” (Schmidt 2017).
OriginalsprogDansk
Artikelnummer8
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind4/2017
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 1 dec. 2017

Citationsformater