En invitation man ikke kan afslå: analyse af afgangsprøven i skriftlig fremstilling med særligt fokus på skriveordren

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Vi ved fra forskningen at skriveordren har stor betydning for elevernes muligheder for at positionere sig som skrivere i eksamenssituationen. Intentionen er tvetydig. På den ene side er skriveordren udformet som en invitation med det formål at inspirere til entusiastisk og engageret skrivning, på den anden side umuliggør omstændighederne at eleven takker nej til invitationen. Artiklen analyserer skriveordren som tekst og dermed ytring i Bakhtins forstand – dialogisk forbundet med andre ytringer i skolens særlige konstellation. Med denne sociokulturelle optik betragtes elevernes eksamenstekster som svar på skriveordren der følgelig bliver afgørende for de valg eleverne træffer, og måden hvorpå de positionerer sig som skrivende subjekter. Fundene indikerer at skriveordren implicit tvinger eleverne til at agere i en kompleks og ambivalent kommunikationskontekst med dobbelte adressater og genreforventninger. En positiv bedømmelse bliver således afhængig af om eleven mestrer dobbelte positioneringsstrategier som fx at signalere en fiktiv intentionalitet i tillæg til den umiddelbare: at bestå eksamen. Denne dobbelthed er imidlertid ikke ekspliciteret hvilket kan indebære en udfordring for især elever der ikke intuitivt forstår de skjulte tekstnormer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Journal of Literacy Research
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)142-166
Antal sider25
ISSN2464-1596
DOI
StatusUdgivet - 16 okt. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater